Kvindernes frigørelse

”Lykke” råbte Elisabeth Grundtvig ud over forsamlingen. ”Lykke, det er, hvis flertallet af mænd blev kyske og trofaste! Det er, hvis vi tænker os et samfund, hvor den sanselige drift kun findes i forbindelse med kærlighed, hvor mænd og kvinder lever i rene, lykkelige ægteskaber, og hvor forførelse, voldtægt, prostitution og al den elendighed, som følger med det, kun kendes af navn!”Først var der dødstille i salen. Så bragede klapsalverne fra de hundredvis af kvinder løs i flere minutter.

Kvindernes kamp for ligestilling, både i forhold til frigjorthed, politisk indflydelse og økonomisk lighed, har haft kæmpe indflydelse på den måde vores samfund er indrettet i dag. Hvis datidens kvinder (og mænd) ikke havde øjnet muligheden for frigørelse fra det mandsdominerede samfund, kvindernes underkuelse og det traditionsbundne ægteskab, hvordan ville vores verdenssyn, vores hverdag og vores syn på os selv, så se ud den dag i dag? Hvis de ikke havde haft modet til at stå frem, og sætte problemerne under debat, ville vi så have levet under de samme undertrykkende forhold, som de gjorde? Eller var det en naturlig udvikling, som ville have fundet sted uden kvindernes indblanding? For at finde svarene på disse, og tonsvis af andre spørgsmål, må vi kigge tilbage til noget, vi i dag kalder sædelighedsfejden.

onsdag den 30. november 2011

Industrialiseringen

En anden grund til at der blev sat så meget fokus på dette område i denne periode, var industrialiseringen, og den indflydelse den havde på antallet af ugifte mænd og kvinder. Da industrialiseringen begyndte i Danmark, flyttede mange til byen, og småvirksomheder kunne ikke hamle op med fabrikkernes masseproduktion. Det betød, at mange mennesker havde færre penge at leve for, og det kom til at vise sig i form af antallet af ægteskaber. For mændene betød det, at de først i en sen alder havde råd til at gifte sig, og det påvirkede kvinderne fordi, de nu ikke havde mændene til at forsørge sig. Kvinderne skulle selvfølgelig forblive kyske, men det var accepteret, at mændene fik tilfredsstillet deres lyster hos det voksende antal prostituerede, som var resultatet af en masse kvinder, der nu pludselig skulle forsørge sig selv.



Der var en tydelig skelnen mellem borgerskabets kvinder og de prostituerede. Disse var usædelige og urene, hvorimod borgerskabets kvinder var specielle i kraft af deres evne til afholdenhed. Og det uretfærdige var, at disse kvinder ikke kunne gøre for det i den forstand. Der var jo ingen, der ønskede at blive prostituerede, og faktisk var det jo med til at sørge for, at det seksuelle pres på borgerskabets kvinder blev mindre, hvilket førte til et bedre ægteskab. Alligevel udstillede man dem, selvom deres dårlige levevilkår ikke tillod dem at leve i afholdenhed.

                             Den debat kører stadig i dag, hvor der er mange kvinder, der bliver prostituerede for at tjene til dagen og vejen. På den måde har vi altså ikke udryddet dette problem, på trods af de radikales påstand om, at fri kærlighed ville sætte en stopper for prostitutionen. 

1 kommentar:

  1. Hej jeg hedder ASLØG JØRGEN ,, Jeg er fra København, men jeg flytter til Belgien med min mand. Jeg har læst interessante historier online om, hvordan nogle ødelagte relationer er blevet repareret af magiske magiske spellcastere. Jeg troede, det var alle løgne, indtil jeg havde lignende problemer i mit forhold til min mand, med hvem jeg har været gift i lang tid, og vi er velsignet med to børn, jeg var overrasket da han kom hjem med en anden kvinde og informerede mig om at han er træt af mig uden grund, jeg prøvede at spørge ham, hvad er problemet, mine ord faldt på døve ører, jeg er nødt til at flytte det, fordi jeg ikke kan bære smerten ved at se en anden kvinde på samme tag med mig, jeg blev ødelagt og hjertesvigt i denne periode må jeg informere en ven af ​​min erfaring, hun fortalte mig ikke at bekymre mig om, at min mand ville vi komme tilbage til mig. Jeg spekulerede på, hvordan det var muligt, hun fortalte mig, at hun skulle introducere mig til en spellcaster navn Drigbinovia, som er en meget kraftfuld spellcaster. Først havde jeg tvivl, fordi jeg ikke tror på ting som sådan, at jeg ikke handlede casteren og han fortalte mig, hvad jeg skulle gøre, og jeg tvang og gjorde hvad han bad mig om at gøre, han fortalte mig også, at dette er en at jeg ikke bør bekymre mig om min mand, ringe til mig eller sende mig en besked, at min mand vi kommer og påberåbe mig om tilgivelse på bare to dage, til min mest overraskelse ringede min mand mig den næste dag og begyndte at græde for mig at tilgive ham, at han ikke blev med sin fornuft indtil det øjeblik. Jeg er altid overrasket over dette store mirakel, der er sket i mit liv, min mand og vores to børn er sammen, og vi er mere end nogensinde glade, hvis nogen oplever et sådant problem i dit forhold, du kan kontakte denne fantastiske caster på hans email doctorigbinovia93@gmail.com du kan også Whatsapp ham på +2348144480786 lad ikke nogen foragte dig for dit forhold?

    SvarSlet