Kvindernes frigørelse

”Lykke” råbte Elisabeth Grundtvig ud over forsamlingen. ”Lykke, det er, hvis flertallet af mænd blev kyske og trofaste! Det er, hvis vi tænker os et samfund, hvor den sanselige drift kun findes i forbindelse med kærlighed, hvor mænd og kvinder lever i rene, lykkelige ægteskaber, og hvor forførelse, voldtægt, prostitution og al den elendighed, som følger med det, kun kendes af navn!”Først var der dødstille i salen. Så bragede klapsalverne fra de hundredvis af kvinder løs i flere minutter.

Kvindernes kamp for ligestilling, både i forhold til frigjorthed, politisk indflydelse og økonomisk lighed, har haft kæmpe indflydelse på den måde vores samfund er indrettet i dag. Hvis datidens kvinder (og mænd) ikke havde øjnet muligheden for frigørelse fra det mandsdominerede samfund, kvindernes underkuelse og det traditionsbundne ægteskab, hvordan ville vores verdenssyn, vores hverdag og vores syn på os selv, så se ud den dag i dag? Hvis de ikke havde haft modet til at stå frem, og sætte problemerne under debat, ville vi så have levet under de samme undertrykkende forhold, som de gjorde? Eller var det en naturlig udvikling, som ville have fundet sted uden kvindernes indblanding? For at finde svarene på disse, og tonsvis af andre spørgsmål, må vi kigge tilbage til noget, vi i dag kalder sædelighedsfejden.

onsdag den 7. december 2011

Debatten raser

Debatten rasede i mange år og var et fast punkt på dagsordenen til diverse møder. Alle deltog; forfattere skrev tonsvis af bøger, hvor de gav udtryk for deres holdninger, kunstnere malede billeder, hvor de viste fordele og ulemper ved de forskellige synspunkter, men et af de steder hvor sædeligheden blev debatteret mest var i Dansk Kvindesamfund. Her var bl.a. Elisabeth og Bjørnstjerne faste talere, og medlemmerne støttede op om den såkaldte ”handskemorale”.
                             Sædelighedsfejden nåede sit højdepunkt i marts 1887, netop til et af disse møder, med Elisabeth Grundtvig som taler. Her talte hun om, hvordan mænd skulle lære at kontrollere deres lyster, for at der kunne skabes rene, ligeværdige ægteskaber. En måned senere gentog hun så sit foredrag i Kvindernes Fremskridtsforening, hvilket udløste en hed debat i avisen Socialdemokraten. Der var nemlig en fjerde holdning til sagen, som argumenterede for, at prostitutionen og uligheden i ægteskaberne skyldtes den økonomiske ulighed, og kunne forhindres, hvis kvinder fik de samme jobmuligheder som mænd, så de kunne forsørge sig selv, og derfor selv vælge hvem de ville giftes med. De mente ikke, at elendigheden kunne forhindres ved en højnelse af mændenes moral, og støttede Brandes i hans holdninger om fri sex før ægteskabet. Der var dog ikke så mange, der var enige i dette synspunkt.
                             Da Brandes så kom hjem fra en lang rejse senere samme år, skrev han tre indlæg i Politiken, hvor han hånede og ydmygede ”handskekvinderne”, særligt Elisabeth Grundtvig. Det fik hende og Bjørnson til at føre en retssag mod ham og Politiken, og det endte også med, at Politikens redaktør måtte betale en bøde.
                             Der fandtes også nogle kvinder, der mente, at de sædelige lighedskrav skulle tages af dagsordenen, men dette blev kraftigt nedstemt. Bjørnstjerne Bjørnson turnerede senere med et nyt foredrag, men dette formåede ikke at holde gang i debatten, og den ebbede ud de følgende år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar