Kvindernes frigørelse

”Lykke” råbte Elisabeth Grundtvig ud over forsamlingen. ”Lykke, det er, hvis flertallet af mænd blev kyske og trofaste! Det er, hvis vi tænker os et samfund, hvor den sanselige drift kun findes i forbindelse med kærlighed, hvor mænd og kvinder lever i rene, lykkelige ægteskaber, og hvor forførelse, voldtægt, prostitution og al den elendighed, som følger med det, kun kendes af navn!”Først var der dødstille i salen. Så bragede klapsalverne fra de hundredvis af kvinder løs i flere minutter.

Kvindernes kamp for ligestilling, både i forhold til frigjorthed, politisk indflydelse og økonomisk lighed, har haft kæmpe indflydelse på den måde vores samfund er indrettet i dag. Hvis datidens kvinder (og mænd) ikke havde øjnet muligheden for frigørelse fra det mandsdominerede samfund, kvindernes underkuelse og det traditionsbundne ægteskab, hvordan ville vores verdenssyn, vores hverdag og vores syn på os selv, så se ud den dag i dag? Hvis de ikke havde haft modet til at stå frem, og sætte problemerne under debat, ville vi så have levet under de samme undertrykkende forhold, som de gjorde? Eller var det en naturlig udvikling, som ville have fundet sted uden kvindernes indblanding? For at finde svarene på disse, og tonsvis af andre spørgsmål, må vi kigge tilbage til noget, vi i dag kalder sædelighedsfejden.

onsdag den 30. november 2011

Historien bag sædelighedsfejden

Før problemerne om sædelighed blev sat under debat, levede – og led – kvinderne i stilhed, som de var opdraget til. Det Herman Bang beskrev som ”De stille Eksistenser”. De skulle adlyde deres mand, og opfylde alle hans ønsker. De skulle passe børnene, og ellers bare være derhjemme, til når manden kom hjem, og de igen skulle servicere ham. De kunne ikke forsørge sig selv, pga. de få jobmuligheder for kvinder, og var derfor afhængige af deres mands indkomst. Opdragelsen var religiøs samt konservativ – tingene var, som de var, og det blev de ved med at være. Mødrene skulle opdrage deres døtre til at være ydmyge, dydige og desuden holdes helt uvidende om seksuallivet. Fædrene derimod skulle opdrage deres sønner til at være stærke, bestemmende og meget bevidste om seksuallivet. Normen var, at kvinderne blev slået, ofte hvis de var for hysteriske, eller ikke opfyldte mandens ønsker hurtigt nok. Heller ikke det blev der sat spørgsmålstegn ved. Det var muligt at sagsøge sin mand, eller søge skilsmisse, men i langt de fleste tilfælde blev kvinderne sendt tilbage med deres mand, forsikret om at, uanset hvad de selv synes, havde manden nok ret, og hun måtte hellere undskylde.


Den første der stillede spørgsmålstegn ved dette, var det moderne gennembruds fader Georg Brandes, der allerede i 1869 havde oversat John Stuart Mills bog om kvindernes underkuelse og skrevet forord, hvori han gav sin fulde støtte til kvindernes kamp for frihed og ligestilling. Det var et af de øverste punkter på hans liste over problemer, der skulle sættes under debat. Men der var meget delte meninger om, hvordan det skulle opnås. Den klareste formulering var nok af Elisabeth Grundtvig, medlem af Dansk Kvindesamfund: ””Betyder ligestilling at kvinderne skal overtage mændenes fri seksualmoral, eller omvendt, at mændene skal lære kvindernes selvbeherskelse?”
Elisabeth Grundtvig argumenterede for det sidste som et middel til at undgå prostitution og hjemløse børn. Der var nemlig hverken præventionsmidler nok dengang, eller mulighed for abort, der skulle forhindre kvinderne i at blive gravide, hvis de overtog mændenes fri seksualmoral. Dette var Georg Brandes meget imod, og han kaldte hendes synspunkt for verdensfjernt og dobbeltmoralsk. Debatten bølgede frem og tilbage og eksploderede da nordmanden Bjørnstjerne Bjørnsons teaterstykke ”En handske”, ligesom Elisabeth Grundtvig, kritiserede den uligevægt der var i ægteskabet. 
Bjørnstjerne Bjørnson satte for alvor skub i debatten med sit teaterstykke "En handske"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar